Saturday 9 June 2012

HISTOGRAM

Histogram adalah graf yang menunjukkan kekerapan, atau beberapa kali, sesuatu yang berlaku dalam selang tertentu. Histogram adalah sama dengan carta bar.




Langkah 1: Menentukan selang nombor dalam set data.
  • Sebagai contoh, katakan anda menjual 20 item mengenai laman lelongan online di antara $ 1 dan $ 21. Adakah anda ingin tahu apa barangan yang dijual lebih baik: lebih murah item, item mid-range, atau barangan berharga tinggi. Anda boleh membuat 3 selang $ 1 ke $ 7, $ 8 hingga $ 14, dan $ 15 kepada $ 21. Semua selang hendaklah sama.
Langkah 2: Gundal bilangan nombor dari data yang berlaku dalam selang untuk menentukan kekerapan relatif.
Buat satu jadual yang menunjukkan bagaimana nombor-nombor itu diedarkan. Lukiskan 3 lajur: 1 selang dilabel 1 sama, dan 1 kekerapan. Bagi setiap nombor yang berlaku dalam tempoh tertentu, membuat tanda tally. Apabila anda telah selesai, menulis bilangan markah gundalan yang telah dibuat ke dalam  kekerapan anda.

Langkah 3:Lukiskan paksi-x histogram di atas sekeping kertas graf menggunakan pembaris sebagai panduan. Paksi-x dalam histogram, atau garis mendatar.Paksi x menunjukkan selang kelas, titik tengah atau sempadan atas.

Langkah 4: Lukiskan paksi-y. Paksi-y histogram adalah garisan menegak graf. Paksi y menunjukkan kekerapan.


Langkah 5: Lukis segi empat tepat pada histogram yang menggambarkan rangkaian dan ketinggian. Segi empat tepat histogram telah disediakan bersebelahan dan MESTI menyentuh satu sama lain.

2 comments:

harun said...

Here is a simple definition of Histogram as-A graphical representation which shows a visual impression of the distribution of data termed as Histogram . Histogram consists of tabular frequencies which are shown as adjacent rectangles, with an area equal to the frequency of the observations in the interval.
how to do percentages

Noor Amirah Zahari said...

It is really helped me a lot
Thanks !

Post a Comment